Hvad er sundhed?

Sundhed er mange ting. Ikke kun træning og sund kost som de fleste ville sige. Det handler også om hvordan vi har det, om vi er glade, om vi får grint og hygget os, og er tilfredse med tilværelsen. Vi ved jo alle sammen godt at vi rent faktisk kan blive syge, hvis vi ikke har det godt mentalt over længere tid og har for travlt i hverdagen, og at det kan havne ud i sygemeldinger og i sidste ende stress. Kroppen siger fra og vi skal til at starte helt forfra med tilværelsen og er ekstra modtagelige for hverdagens udfordringer. Vi ved også alle, at det er bedre at forebygge end at behandle, men er desværre ikke en prioritering mange har. Jeg har selv haft en alt for travl hverdag i alt for lang tid, men lyttede heldigvis til min krop (og dem omkring mig) og har nu prioriteret mig selv mere i min hverdag. Jeg forstod endelig at arbejde ikke var alt, men at der også skulle være tid til mig selv, og at man sagtens kan sætte forskellige mål og udvikling i sit privatliv og ikke kun på arbejdspladsen. Uanset hvor meget jeg holder af at arbejde, har jeg fundet ud af at der skal være balance mellem privatliv og arbejdsliv, så man kan få energi begge steder fra.

De små ting tæller

Sommetider glemmer man, at selvom man spiser sundt og træner fornuftigt, er der også en anden faktor der spiller en stor rolle for din sundhed/helbred generelt, og som skal plejes lige så godt som din krop. Og det er dit sind. I en travl hverdag, kan man have tildens til kun at nå de “nødvendige” ting som handle, rengøring, hente børn, madlavning osv. Men hvor tit bruger vi egentlig tiden på det vi virkelig vil? Det behøver ikke være noget stort og planlagt, men en lang gåtur på stranden med kæresten, en kop kaffe alene med en god bog på en hyggelig café eller i sofaen, eller som jeg personligt holder meget af, at skrive, lave mad, tage billeder og kombinere det hele til bloggen. Noget af det bedste jeg har gjort længe er at lave bloggen her, og ideén udspringer egentlig fra en drøm jeg har haft i mange år, nemlig at lave en madbog/kogebog med sund mad. Men man skal jo starte et sted, og det her sted synes jeg er rigtig godt. Jeg bliver mere og mere opmærksom på hvor meget glæde og dermed energi den giver mig, så det er da værd at holde fast i.

En anden ting der kan give mere energi til hverdagen, kan være noget så simpelt som en cafétur med en god veninde eller ven. Hvornår har du sidst gjort det? Altså hvor man tager sig tid til det, og er tilstede og får nydt øjeblikket. Tænk over alle de ting man kan få talt om og bearbejdet, uden egentlig at vide det, som man måske ikke får vendt med kæresten eller kollegaerne, eller at man bare skal vende “verdensituationen” med en anden. Og er der mulighed for latter, gør det bare det hele endnu bedre. Det kan få selv den mest stresset person til at slappe mere af.

I bund og grund er sundhed vel egentlig menneskets velvære. Dvs. psykisk og fysisk velvære/sundhed går hånd i hånd, og man kan ikke udelukke det ene frem for det andet. Der er bare så stor fokus på den fysiske del i samfundet (hvilket der også er grund til, hvis du spørger mig) at vi godt kan glemme at den mentale del spiller lige så stor en rolle for vores velvære.

Der er rigtig mange måder at koble af fra i hverdagen på. Du skal bare finde ud af hvad der fungerer for dig. Og husk, det behøver ikke tage alt din tid, men måske kun 30 minutter hvor du bruger tiden på noget helt andet.

Lyt til dig selv

Hvis vi ikke stopper op og lytter til os selv engang i mellem, vil vi bare fortsætte i hverdagens trivielle rutiner, og glemme sig selv i farten. Så spørg dig selv hvad der kan give dig mere energi. Skal du invitere kæresten ud på fredag? Købe en god bog du kan læse på sofaen under dynen? Kaffe med din bedste ven? En god omgang massage, eller bare gå en lang tur for dig selv? Man skal heller ikke undervurdere kvalitetstid med sig selv. Så efter du har læst dette indlæg, så tag en beslutning om hvad lige præcis du kan gøre for dig selv, og måske endda for andre.

image

Kaffetid med min mor i tivoli