Ingen påske uden påskeæg! Og i stedet for at købe en færdiglavet marcipan i supermarkedet, så lav din egen uden sukker og tilsætningstoffer. Jeg har længe ville prøve at lave marcipan, man tænkte at det ville være besværligt og ikke blive et særlig godt resultat, jeg mener, marcipan ER jo godt, så det bliver svært at gøre kunsten efter. Men jeg kastede mig ud i det, og fandt ud af at det er noget at det nemmeste jeg har lavet i et køkken, og resultatet blev mindst lige så godt som “almindelig” marcipan. Og i anledningen af påsken lavede jeg et par lækre påske æg med mørk chokolade overtræk og hakket pistacienødder.

Ca. 10 lækre påskeæg:

150 g mandler

3 bløde dadler

50 g mørk chokolade

3 spsk. kogende vand (hvis dadlerne ikke er bløde nok)

lidt salt

(Evt. et par dråber mandelessens)

Hakket pistacienødder (eller andet) til pynt.

Start med at lave en daddelpure af kogende vand og dadler. Hak dadlerne groft og put det i en kop med 3 spsk. kogende vand. Lad det stå og trække. Vej mandlerne af og kværn det til fint mel i en kaffekværn eller blender. Pisk dadler og vand sammen med en gaffel til det bliver en fin puré og bland det godt sammen med mandelmelen og lidt salt i en skål til det bliver en ensartet masse. Hvis du vil have en mere intens mandelssmag/marcipansmag kan du putte et par dråber mandelsessens i, men det er ikke nødvendig synes jeg, men smag dig frem til hvad du bedst kan lide. Læg marcipanen på køl eller i fryseren hvis du skal lave æggene med det sammen imens du smelter chokoladen.

Smelt chokoladen over et vandbad, tag gerne skålen af vandbadet når ca. halvdelen er smeltet og lad det sidste chokolade smelte af sig selv, på denne måde får du en mere tempereret chokolade dvs. at den bliver mere blank. Lav påskeæggene i den størrelse du vil have og vend dem i den smeltet chokolade. Top dem med hakket nødder inden det når at stivne. Lad dem køle af og nyd din egen hjemmelavet marcipan påskeæg!

 Bonusinfo:

Det er korrekt at mandler indeholder mange kalorier, men det gør dem ikke nødvendigvis usunde. Mange forveksler fødevarer der indeholder mange kalorier som usunde og at man derfor skal holde sig lang væk fra dem. Men det er altså ikke tilfældet. Mandler bliver tit anbefalet ved vægttab, da de ved hjælp af gode umættede fedtsyre, fibre og dens indehold af protein holder dig mæt i lang tid og dit blodsukker stabilt. Dvs. at du indtager færre kalorier i løbet af en dag. De er perfekte som et mellemmåltid når sulten nærmer sig. Jeg har altid en lille pose nødder i tasken, så man undgår at gå sukkerkold eller at være sulten når man skal ud at handle, for vi ved jo alle hvad der sker når man handler på tom mave! Fristelsen for de usunde ting bliver svære at stå imod.

Udover at være en hjælpende hånd til dit vægttab, er de fyldt med vitaminer og mineraler. De er med til at mindske overvægtiges risiko for hjerte/kar sygdomme og pga. det høje indhold af magnesium, er de med til at sænke blodtrykket.

Laver du en hjemmlavet marcipan som denne, indeholder den alle mandlernes kvaliteter og kan derfor spises med god samvittighed!