1. Drik vand

For det første skal vi lige have på plads at alt tørst skal slukkes med vand. Ikke cola, ikke sukkerfri sodavand, vitamindrikke eller andet “stads”, men vand. Sodavand er flydende kalorier der gør dig uoplagt og doven. Og hvis du så tænker at sukkerfri drikke er da lige sagen, så kan du godt tro om igen. Udover kunstige tilsætningstoffer, viser undersøgelser at du snyder hjernen til at tro at den får sukker, og da den så finder ud af at den ikke får noget alligevel skruer den op for sukkertrangen. Så den sukkertrang du stillede for en time siden, kommer nu tilbage på fuld hammer og chancen for at du falder i “sukkerfælden” er nu tilbage igen.

Tit når man føler en lille sult og man tager sig selv i at kigge tomt ind i køleskabet, for at finde ud af hvad man egentlig har lyst til, er det tit fordi man er tørstig. Så hvis du ikke føler rigtig sult så tag et glas vand i stedet (og ja, det lyder kedeligt, men det er det din krop beder om). Drik mindst 2 liter vand om dagen, og mere de dage du træner. Det sætter din forbrænding op, øger fordøjelsen, du får meget mere energi, flottere hud, bedre søvn og i det hele taget mere overskud. Det er ikke uden grund at vand er kilden til alt liv. Så skål på det!

1. Pak aftensmaden væk

Når aftensmaden er lavet og man sætter sig til bords med gryder og pander inde på spisebordet, har man tendens til liige at skal have en portion til, også selvom man er mæt og har spist nok. Hvis du portionsanretter i køkkenet og pakker maden sammen i køleskabet, skal der mere til at man pakker det hele ud igen for at få en ekstra portion. Jeg ved god det er hyggeligere at tage al maden med ind på bordet, når nu man har lavet lækker mad, men man vil også gerne se godt ud inden sommeren står for døren, ikke?

3. Brug små tallerkener

Du har sikkert hørt det før, men det virker altså! Hvis du bruger mindre tallerkener lægger man helt automatisk mindre mad på. Og jo, du kan selvfølgelig bare tage en portion til bagefter, men der skal mere overtalelse til at fylde tallerknen en gang til end at fylde ekstra på når du nu er igang. Jeg bruger dette “trick” hver dag, da jeg simpelthen elsker mad og meget gerne vil have mere på tallerknen end jeg egentlig har brug for.

4. Børst tænder 

Du har spist aftensmad, er tilfreds mæt og læner dig tilbage i sofaen… og så kommer den.. den lille stemme der fortæller hvor lækkert til ville være med til sødt til tanden. Det kan heldigvis undgåes ved at du efter aftensmaden, eller lidt tid efter, børster dine tænder. Det gør noget psykisk at man ikke går ud og aftensnacker efter man har børstet sine tænder. Og hvem gider børste tænder igen..?

5. Søvn

Jeg kan ikke sige det nok, søvn er en af de vigtigste kilder til vægtab! Jeg har skrevet et indlæg omkring søvn tidligere på bloggen, der kan du bla. læse om, at du rent faktisk kan tabe dig imens du sover! Læs mere om det her.

6. Hold blodsukkeret stabilt

En anden vigtig ting ved vægttab er at holde blodsukkeret stabilt. Når blodsukkeret er lavt, ved vi alle hvad der sker! Man skal bare have noget her og nu! Og hjernen fortæller dig at det skal være noget der kan friske dig op med det samme. Så derfor griber man ud efter det første (og lækreste) på sin vej, og inden man har nået at se sig om har man overspist eller spist det stykke kage/slik der stod nærmest en. Vi har alle prøvet at handle på tom mave, og det kommer der intet godt ud af. Så hav altid nogle nødder med i tasken du kan spise hvis sulten nærmer sig, så er din viljestyrke på plads igen.

Fokus på dit mål

Husk nu hele tiden at have fokus på dit mål! Er det kagen du vil have eller at se godt ud i bikinien til sommer? Og jo, sådan kan man sagtens stille det op, så det er lige præcis det der skal til.