Avokadoen (er egentlig en frugt, vidste du det?) indeholder stort set alle de vitaminer der findes, og et hav af mineraler. Avokadoen er rig på kostfibre der holder maven igang og er god for fordøjelsen. Den indeholder endda aminosyrer der er med til at opbygge muskelmasse (bla. leucin), så den er ideel under vægttab, styrketræning og ældre der helt naturligt falder i muskelmasse. Pga. dens høje indhold af kalium, nedsætter den også forhøjet blodtryk, og alle dens sunde olier er både godt for hjerte, kar og sænker det “dårlige” (LDL) kolesterol.

En af grundende til at avokado også er god at spise under vægttab er, dens høje indhold af gode fedtsyre. Den vil derfor holde dig mæt og dit blodsukker stabilt i længere tid. Det er også det høje indhold af kostfibre der øger mætheden og derfor er længere tid om at blive fordøjet. Frugtsukkerindholdet er også lavere end i andet frugt, der er kun 6,2 g. kulhydrat (pr. 100 g.) og i et æble er der 9,3 g. Det virker tilsyneladende ikke som den store forskel, men da indholdet af kostfibre og sunde olier er så højt i avokadoen vil den som sagt holde dit blodsukker stabilt og du vil derfor ikke have behov for at snacke og blive lokket af kager og snacks på arbejdspladsen og supermarkederne når du handler.

Så selvom avokadoen har et højt fedtindhold skal man ikke lade sig skræmme af den grund. Det er en stor fejl at udelukke den for sin kost. Der er ikke noget dårligt at sige om denne super frugt!