1. Regler

Der findes et utal af forskellige slankekure efterhånden, og fælles for dem alle er, at der er regler om hvad man må spise, og hvad man ikke må spise. Vores hjerne er så primitiv indrettet at hvis du fortæller den, at der er ting du ikke må spise, vil du automatisk få mere lyst til til. I psykologiens verden, bruger man det udtryk der hedder: Det man har fokus på vokser. Så hvis du hele tiden siger til dig selv; du må IKKE spise chokolade, du må IKKE spise kage, så vil dit fokus ligge på dette, og det vil fylde mere og mere i dine tanker, og måske til sidst tage helt over, og det eneste du har lyst til nu, er kage eller chokolade.

2. Du har for travlt

I sin iver på at tabe sig og blive sommerklar, kan man gøre den fejl at sætte sig for store mål. “Jeg skal MINDST tabe 1,5 kilo om ugen, eller “jeg skal tabe 10 kilo inden sommerferien. Det er alt sammen meget fint, og det kan motivere mange at have et mål. MEN ligger man sig i for stort et kalorieundeskud, bliver man træt, irritabel, mister fokus og i det hele taget bliver det en rigtig dårlig oplevelse. En af faldrgupperne når man ligger i lavt kalorieunderskud er at du får det man kalder “cravings” altså du får en ustyrlig lyst til at overspise, spise chips, kage eller andre usunde ting. Det er hjernen der vil justere dit blodsukker (fordi det er alt for lavt) og vil derfor gøre alt hvad den kan for at få dig til at falde i fælden, så den kan hæve dit blodsukker igen.

3. Du har fokus på vægten

Vi kender det allesammen. Følelsen af at man har spist og trænet fornuftigt hele ugen, og så træder man op på vægten og vægten har ikke rykket sig… Måske har du endda taget 1 kilo på!? Herefter mister man motivationen og så kan det hele også bare være lige meget! Her ligger fejlen! For du ved ikke hvad der er sket i din krop i løbet af ugen. Højest sansynligt har du tabt dig i fedt, og taget på i muskler, hvilke er en god ting. Hvis du bare er ærlig over for dig selv, og har en god fonemmelse over ugens løb, så er der nok noget om det. Normalt siger man at vægten aldrig lyver, hvilke jeg synes er helt forkert. For den lyver næsten hver gang! Om ikke andet fortæller den ikke sandhenden. Du kan have meget væske i kroppen, taget på i muskler og stadig have tabt dig i fedt. Men det siger vægten ikke noget om.

Derfor; Mål dig med et målebånd (samme sted hver gang). evt. lår, hofte og ved navlen. Her vil du se resultater! Det lover jeg!

4. Man kan ikke punktforbrænde!

Nej, nix, slut, stop! Jeg siger det for sidste gang. Punktforbrænding eksisterer ikke. Du kan træne at du bliver stærkere i armenen, benene mm. og kan på denne måde “forme” kroppen. Men det er ikke en mulighed at forbrænde fedt bestemte steder på kroppen ved hjælp af en bestem træning eller kost. Kroppen tager fra de fedtdepoter der er (som er forskelligt fra person til person), så den kan give energi til din krop, og ikke for at du skal se godt ud på stranden til sommer.

5. Du taber muskler og ikke fedt

Ligger du dig selv i et kalorieunderskud der er alt for lavt i forhold til dit hvilestofskifte (det kroppen skal bruge for de mest basale ting som vejrtrækning, fordøjelse mm.) vil du højest sansynligt bare tabe muskelmasse og ikke fedt. Hvis du ikke giver kroppen nok mad at arbejde med, tager den bare fra dine muskler og omdanner det til energi. Det er den hurtigste måde for den at skabe energi her og nu. Så derfor må du heller aldrig træne når du er sulten!

6. Du forbyder dig selv at spise fedt.

Mange bliver utrolig fedtforskrækket og ser fedt som en stor fjende. Sandheden er at det kan være din bedste ven under (og efter) et vægttabt. Der er to grunde til dette. 1. du kan ikke optage fedtopløselige vitaminer A,D,E og K i kroppen uden fedt. 2. ved hjælp af fedt i din mad, sender hjernen signaler ud til kroppen der gør at du føler dig tilfredsstillet efter du har spist et måltid mad. Har du nogensinde siddet med følelsen af at være mæt, men ikke tilfreds efter du har spist? Dette kan være en af følelserne når man udelukker fedt fra maden, fedt giver smag og velvære.

7. Der er ikke plads til “fejl”

I en slankekur er der som sagt regler om hvad man må spise, og bestemt også hvad man ikke må spise. Der er ikke tid eller mulighed for slinger i valsen. Man føler det hele går i vasken hvis man spiser noget man ikke må, og nu når man ikke sit mål. Hvis du ikke tillader dig selv at nyde et glas god vin, et lækkert stykke kage eller en god bøf en gang i mellem, så kan det være svært at holde fokus på det positive, istedet for at forkæle sig selv en gang i mellem og dermed også have noget at glæde sig til.

Mit bedste råd til dig er:

At have fokus på kvalitet. Ganske simpelt. Lad være med at erstatte sukker med lightprodukter, giv kroppen det den har brug for. Og det er alle næringstofferne som kulhydrat, fedt og protein. Det er alle vigtige og uundværlige stoffer for at din krop har energi og kan fungere. Det gælder bare om at få det fra gode kilder. Altså ting der har groet i jorden, vokset på træerne og gået på markerne.

Og sidst men ikke mindst, så handler det om livsstil. Jeg ved du har hørt det før, men det er alfa og omega for et vægttab der skal holde. Slankekure er midlertidig, livstil er for altid.