Personligt mener jeg at, hvis man virkelig gerne vil, så kan man også finde tid til træning. Jeg ved at en hverdag med børn, arbejde, indkøb mm. kan sætte en stopper for ens ambitioner, men jeg mener bestemt at man kan finde tid til træning, om ikke andet så en time eller to om ugen, eller 20 om dagen, hvis bare man prioriterer det højt nok. Men HVIS nu man ikke har tid, så har jeg sat mig ned og skrevet dette indlæg, som er en hjælp til at få motion i hverdagen uden at skulle tage sig tid til træning.

Tag trappen

Vi starter ved trappen. Vi kommer ikke uden om det, det er et fantastisk redskab i dagligdagen. Lader du dig altid overtale til at tage elevatoren i stedet for trappen? Også selvom det kun er en enkelt etage? At tage trappen er en af de mest effektive måder at få pulsen op på i hverdagen, også selvom det ikke er særlig langt. Og hvis du bliver ved med at tage trappen hver dag, vil du automatisk blive bedre og hurtigere til det og blive mindre forpustet, og så tager du selvfølgelig bare to trin af gangen! Udover at få gang i kredsløbet bruger du også musklerne i ben og balder så det er ren win win!

Brug cyklen

Find cyklen frem! Det er videnskabeligt bevist, at man er mere frisk og har større energi når man møder op på arbejdspladsen hvis man cykler om morgenen. Og når du først har gjort det til en vane, stopper du ikke igen. Tænk dig, at du ikke skal sidde fast i en bilkø, eller stå som sild i en tønde i bussen eller toget. Som regel tager det, om ikke andet hurtigere, så samme tid. Og du sparrer en masse penge, OG det er godt for miljøet!

Stå af et stop før

Hvis du er en af dem der virkelig er afhængig af offentlig transport, altså at du bor langt fra din arbejdsplads eller skole, så stå af 1-2 (måske 3) stop før du normalt skal af. Gør det gerne til og fra arbejde, men hvis du skal vælge, så gør det på vej hjem. Så har du tiden til det, og du kan få stresset af efter en lang arbejdsdag.

Gå en tur

Er du ikke vild med løbeture og styrketræning og stadig gerne vil tabe dig, så kan man komme rigtig langt med en gåtur i det fri. Det er også et rigtig godt sted at starte hvis du er meget overvægtig, eller har små skavanker. Så i stedet for at se en times fjernsyn, så tag en times gåtur istedet for med ungerne (eller start med en halv time, alt tæller). Man får godt gang i kredsløbet bare ved en enkelt gåtur, og specielt hvis du har et stillesiddende job er det vigtigt at få blodet rundt i kroppen så du mindsker risikoen for hjerte/kar sygdomme. At gå en tur i det fri, bliver også brugt i terapi mod stress, og hvem kan ikke godt få brug for at stresse af engang i mellem? Jeg går tit turer hvor jeg hører lydbog imens, det er min måde at bruge tid på mig selv alene, så jeg kan koble helt fra og leve mig ind i en spændene krimi-verden eller på opdagelse i en verden fuld gode historier.