Får du nok at drikke i løbet af dagen? Hvad kan du gøre for at huske det? Og hvorfor er det egentlig så vigtigt at få væske nok? Kan vi i det hele taget forbedre vores dagligdag ved blot at indtage mere vand?

Drik vand og få mere overskud

For et par år siden, læste jeg en artikel jeg virkelig har tage til mig. Den handlede om, at hvis man blot er 2% dehydreret vil din fysiske og mentale tilstand falde med hele 20%. Dvs. at du rent faktisk kan præstere 20% bedre til en træning, eksamen, fodboldkampen, arbejdet eller dine daglige gøremål ved bare at drikke mere vand. Dét er da et værktøj der er værd at tage med! Tænk at du kan få 20% mere overskud med så simpel en ting, hvem vil ikke gerne have det!?

Drik vand

Vi skal lige have på plads at alt tørst skal slukkes med vand. Ikke cola, ikke sukkerfri sodavand, vitamindrikke eller andre drikke, men vand. Sodavand er flydende kalorier der gør dig uoplagt og doven. Og hvis du så tænker at sukkerfri drikke “er da lige sagen”, så kan du godt tro om igen. Udover kunstige tilsætningstoffer, viser undersøgelser at du snyder hjernen til at tro at den får sukker, og da den så finder ud af at den ikke får noget alligevel skruer den op for sukkertrangen. Så den sukkertrang du stillede for en time siden, kommer nu tilbage på fuld hammer og chancen for at du falder i “sukkerfælden” er nu tilbage igen.

Tit når man føler en lille sult og man tager sig selv i at kigge tomt ind i køleskabet, for at finde ud af hvad man egentlig har lyst til, er det tit fordi man er tørstig. Så hvis du ikke føler rigtig sult så tag et glas vand i stedet (og ja, det lyder kedeligt, men det er det din krop beder om). Det sætter din forbrænding op, øger fordøjelsen, du får meget mere energi, flottere hud, bedre søvn og i det hele taget mere overskud.

Typiske tegn ved ikke at have fået væske nok kan være, hovedpine, træthed, tør hud, du er irritabel, føler dig oppustet, dårlig fordøjelse, koncentrationsbesvær, muskelømhed, halsbrand osv osv… Rent faktisk er tørst en af de sidste symptomer på dehydrering som kroppen sætter ind for at “tvinge” dig til at drikke vand. Så når du føler tørst, skal der altså tankes godt op for at få dig tilbage på et stabilt niveau igen.

Hvor meget skal vi så drikke? 

Det kommer helt an på hvad du laver i løbet af dagen. Har du fysisk arbejde, eller sidder du på kontoret hele dagen? Har du trænet eller er det en varm sommerdag?

Som en tommelfingerregel siger man 30ml. pr. kilo kropsvægt ved almindelig aktivitet. Jeg vejer eksempelvis 60kg. og skal derfor indtage 1,8 liter i løbet af dagen (groft sagt). Men husk at der skal indtages mere vand de dage du træner eller hvis det er varm.

Hvad kan vi gøre for at huske det?

Jeg har gjort det til vane altid at have en flaske vand med på arbejdet. Jeg skal nå at tømme den to gange, for så passer det med at jeg får 1 liter væske i løbet af arbejdsdagen. Hvis du hele tiden har en flaske eller et glas vand stående ved siden af dig, vil du automatisk indtage mere vand i løbet af dagen.

Hvis du har meget stillesiddende arbejde, er det også en god måde at komme op og strække benene når dit glas er tomt, og du skal rejse dig for at fylde glasset op igen. Ryst benene og stræk kroppen, så får du gang i blodomløbet og “vækket” kroppen igen.

Udfordring:

Nu sidder du sikkert med de bedste intentioner om, at fra idag af skal du drikke mere vand og i morgen er det glemt igen og du er måske tilbage hvor du startede. Men prøv at drikke væske nok i en hel uge, os se hvad det giver dig. For hvis du først når at mærke virkningen af det, så stopper du ikke igen. Alting er vaner, så du skal bare lære dig selv at du skal huske det, og lige pludselig skal du ikke tænke over det mere.

Når du først har vænnet dig til at drikke den mængde vand din krop har brug for, vil kontrasten være endnu større hvis du en dag ikke får tanket op i løbet af dagen. Så kan du for alvor mærke bivirkningerne ved dehydrering, fordi du ikke mere er vant til at have hovedpine mm. i løbet af dagen. Du vil nu være vant til at have overskud og være hydreret, og derfor vil kontrasten være stor.

Mange affinder sig med at gå og være træt og sløv i løbet af dagen. Hovedpinen kan jo også bare fjernes med en Panodil, og trætheden bliver taget med en masse kaffe, eller en hurtig lur på sofaen. Vi tænker “sådan er det jo bare” og køre videre i dagligdagens gøremål. Men nej, det er ikke meningen at det skal være sådan. Hvis kroppen ikke får det den har brug for, vil den blive ved med at give dig den hovedpine der skal til for at minde dig om at indtage mere vand.

Så giv det en uge! For hvem vil ikke gerne have de 20% procent mere overskud i hverdagen?! Det er ikke uden grund at man siger vand er kilden til alt liv.

10 hurtige:

  • Du kan krydre din vand med øko- lime, citron, mynteblade, citronmelisse eller frosne bær.
  • Forsking viser at citronsaft renser blodet for toxiner, og hjælper med at forbedre syre/base balancen i kroppen.
  • Citronvand kan nedsætte kvalme hos gravide.
  • Altid hav et glas vand/flaske stående på dit skrivebord.
  • Drik et glas vand som det første om morgenen (gerne med citronsaft). Du har ikke fået vand i 8-9 timer så din krop skal tankes op igen. Det sætter også din fordøjelse igang.
  • Vand renser giftstoffer ud af kroppen, gennem urin.
  • Hold øje med din urin, den skal være lys og klar og ikke mørk. Hvis den er helt gennemsigtig kan du sagtens skrue ned for væskeindtaget.
  • Drikker du ikke nok vand, indtørre dine slimhinder og bliver mere modtagelige for infektioner og forkølelse.
  • Ved indtagelse af den rigtig mængde vand, vil din hud få bedre glød.
  • Sluk tørsten med vand, og ikke sodavand eller sukkerfri drikke.