Til 8-10 stk. lækre kransekager:

50 g. mandelmel (ikke affedtet)

20 g. kokossukker

1 æg

1/2 tsk. mandelessens

1/2 tsk. bagepulver

lidt salt

Vej ingredienserne af, pisk ægget og bland det sammen i en skål. Hvis du ikke har noget mandelmel, kan du lave det selv ved at blende mandler helt fint til mel. Det bliver lidt grovere end den mel man køber, men smager lige så godt. Hvis massen er for tyk til at bruge i en sprøjtepose, kan du piske et æg til i.

Put kransekagemassen i en sprøjtepose og form dem som du vil have dem. Hvis du ikke vil bruge penge på sprøjteposer, kan du bruge en almindelig frysepose og klippe et hul inspidsen (efter du har puttet massen i). Top evt. med en hasselnød eller andet fint.

Bag de små kransekagen i 6-7 min. ved 200c. Hold øje med dem, så de ikke bliver for mørke. Jeg har dyppet mine i mørk chokolade, men det er ikke noget man behøver, de smager godt uden.

Velbekomme og rigtig godt nytår!

Bonusinfo

Kokossukker har et meget lavt glykæmisk indeks, og kan derfor bruges af diabetiker. Dvs. at det ikke påvirker din blodsukker særlig meget, hvorimod almindelig sukker får det til at stige voldsomt. Jo lavere GI (glykæmisk index) en fødevarer har, jo længere tid tager det for kroppen at nedbryde det, og jo længere tid vil du være mæt. Kroppen frigiver derfor mindre insulin, da den ikke skal skynde sig at stabilisere blodsukkeret igen. Til sammenligning har kokossukker et GI på 35 og almindelig sukker har et på 74.

Udover det lave GI findes der stadig mineraler i kokossukker da det ikke er raffineret og “vasket” fri for dette. Her bla. Kalium, magnesium, zink, jern og en masse forskellige B-vitaminer, der er livsnødvendige for vores krop. Så skift det hvide sukker ud med kokossukker i din madlavning, der i øvrigt smager fantastisk.

Kokossukker er fremstillet af nektaren fra blomsterne på kokospalmen, og har en sød karameliseret smag.

 

Godt nytår!