I november måned spurgte jeg ud på facebook side og Instagram, om I havde nogle emner I gerne ville blive klogere på, og et af ønskerne var bl.a. sukkerets påvirkning i kroppen, og om det gør en forskel hvilken slags sukker man indtager? Dvs. om der er forskel på om man bruger honning, sirup, hvidt sukker mm.

Hvad er sukker?

Først og fremmest skal vi vide hvad sukker er, for at vi forstår hvordan det påvirker kroppen. Så kort sagt er sukker et makronæringsstof der hedder kulhydrat. Kulhydraternes primære funktion er at tilføre kroppen energi. Jo lysere og jo mere raffineret eks. sukker er, jo hurtigere kan kroppen omdanne det til energi. Raffineret sukker er altså ”vasket” rent for mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler og kostfibre). Det er det vi kalder for tomme kalorier, og det ryger derfor direkte ud i blodbanerne gennem tarmen, da det ikke skal nedbrydes først og bliver hermed omsat til energi.

Er der forskel på sukker?

Når man kigger på kalorieindholdet i sukker, er der ingen forskel. Men, der er stor forskel på indholdet og kvaliteten af det, altså om det stadig indeholder vitaminer og mineraler. Nu handler alt jo ikke om kalorier, men også om hvad der er sundest og bedst for din krop. Kroppen skal have den bedste kvalitet af brændstof for at kunne give dig den mest optimale energi og overskud i hverdagen.

I mange af mine opskrifter bruger jeg det der hedder kokossukker. Kokossukker har et meget lavt glykæmisk indeks, og kan derfor bruges af diabetikere. Dvs. at det ikke påvirker dit blodsukker særlig meget, i forhold til almindeligt hvidt sukker, som for blodsukkeret til at stige vildsomt i dens rene form. Jo lavere GI (glykæmisk indeks) en fødevare har, jo længere tid tager det for kroppen at nedbryde det, og jo længere tid vil du være mæt. Sukker med lavere GI vil langsomt blive frigivet i blodet, og hermed ikke brænde det hele af på en gang og få blodsukkeret til at stige med det samme.

Til sammenligning har kokossukker et GI på 35 og almindelig sukker har et på 74. En GI-tabel går fra o-100. Udover det lave GI findes der stadig vitaminer og mineraler i kokossukker da det ikke er raffineret og “vasket” rent. Her bla. kalium, magnesium, zink, jern og en masse forskellige B-vitaminer, der er livsnødvendige for vores krop.

Blodsukker

Det er kroppens opgave at holde dit blodsukker stabilt. Så hvis vi tilfører en masse raffineret sukker eks. via. en cola, ryger det direkte ud i blodbanerne, kroppen skynder sig nu at danne det hormon der hedder insulin. Insulin bliver dannet i bugspytkirtlen og hjælper med at “trække” sukkeret ud af blodbanerne igen, da det ikke er meningen at der skal være så meget sukker i blodet på en gang. Der sker en form for overproduktion af insulin, fordi kroppen laver en her og nu løsning, og vil gøre alt for at få sukkeret væk for blodbanerne. Den fjerner nu næsten alt sukkeret og det er herefter vi bliver trætte og uoplagte, lige efter at have været fyldt af energi, og blodsukkeret er nu faldet drastisk igen.

Så groft sagt, kan man “køre” længere tid på samme antal kalorier, ved at bytte det raffineret sukker ud med eks. kokossukker. På denne måde sparer du på indtagelsen af kalorier i løbet af dagen, fordi du vil kunne holde dig mæt i længere tid pga. kostfibre og vitaminer og mineraler.

Jeg kan også finde på bruge honning som sødemiddel. Dette er også et naturprodukt der stadig har sine gode egenskaber som at kunne bidrage med vitaminer og mineraler.

Så det er altså ikke lige meget hvilken slags sukker du bruger. Skift det hvide sukker ud med eks. kokossukker i din madlavning, der i øvrigt smager fantastisk.