Efter 3 ugers stædighed lykkedes det mig endelig af få sammensat en lækker chiagrød. Jeg fik prøvet forskelligt frugt og bær, nødder og frø, med mandelmælk og almindelig mælk, og forskellig tykkelse af grøden. Fælles for dem alle er, at det var noget af det hurtigste og nemmeste jeg har lavet i køkkenet. Man laver det aftenen før, og spicer den lidt om om morgenen og så er der morgenmad. Der er virkelig tid at spare om morgenen og det er et sundt måltid mad der holder dig igang i flere timer.

Mange føler sig mæt i mange timer efter de har spist chiagrød, men hvis dette ikke er tilfældet ved dig, så hak en masse nødder til topping, så får du en masse gøde proteiner og fedtsyre til at holde dig i gang i længere tid.

Chiagrød (synes jeg) kan godt være en tilvendingssag, på grund af dens konsistens, hvis man ikke er vant til grød. Men giv det en chance, det virkelig et godt måltid mad for din krop.

Til 1 glas chiagrød

1 dl. mandelmælk eller almindelig mælk

2 spsk. chiafrø

1/2 håndfuld bær (jeg bruger friske blåbær eller forskellige bær på frost)

Evt. lidt kanel og vanilje

2-3 spsk. skyr eller yoghurt

Topping 1 (den nemme)

Hakket nødder

Banan

Topping 2 (også nem, men tager lidt længere tid) 

1 pose bær på frost (eks. hindbær, vilde bær, jordbær)

Vanilje

1 dl. vand

Chiagrøden:

Bland chiafrø, mælk, bær og krydderier sammen aftenen før. Stil den på køl og lad stå til dagen efter. Om morgenen tager du den ud og rører godt rundt i det med yoghurt eller skyr. Lad den evt. stå imens du gør dig klar, så den ikke er helt køleskabskold når du skal spise den. Top med din yndlings topping, og så er den klar.

Topping 2: 

Skal laves dagen før, så den står klar på køl om morgenen. I denne portion er der til flere dage. Så du får et lækkert glas med lækker topping lige til at putte på grøden om morgenen. Der skulle gerne være til en lille uges tid, alt efter hvor meget man spiser af det om morgenen.

Tag en lille gryde frem og sæt den på lav varme. Hæld bær, vanilje og vand i og kog det langsomt ind til en kompot. Hvis du gerne vil have det lidt sødere kan du putte kokossukker i. Ellers så kun brug jordbær da de er søde i sig selv. Lad kompotten køle helt af, og hæld det på et glas med låg, eller anden opbevaring. Og så har du lækker topping til resten af ugen.

Bonusinfo

Chiafrø er ret nyt på det danske marked, men har været kendt i mange hundrede år i sydamerika hvor man mener at det har været en af hovedafgrøderne. Det er en urt i familie med mynte og er med i salvia slægten. Den kan også dyrkes som små spirer ligesom karse. Nu er det endelig blevet godkendt i EU som fødevarer og går under navnet “superfood”

Chiafrø er blevet kendt for deres evne til at mætte i rigtig lang tid, grundet deres store indhold af kostfibre og proteiner. Ud over dette indeholder de også vegetabilske omega-3 fedtsyrer og et hav af vitaminer og mineraler.

Chiafrø kan optage 10 gange deres egen vægt i væske og fylder derfor godt i tarmene. Dette er grundet deres høje indhold af kostfibre og det tager derfor lang tid for kroppen af fordøje frøene. Derfor er de gode til vægttab, og diabetikker grundet deres evne til at holde blodsukkeret stabilt.