Vi kender det alle sammen, og vi kan alle sammen have dem. Dårlige dage. Her er nogle af mine råd til hvordan du kan komme i bedre humør, og måske på helt andre tanker. Har du et råd der fungerer for dig, og gerne vil give videre? Så skriv endelig!

  • Sæt noget god musik på. Vi har alle noget musik vi kan slappe af til, danse til eller bare bruge til at komme på andre tanker.
  • Gå en tur i naturen. Det behøver ikke være en lang tur. Bare lige ud og se noget andet end du plejer. En af de bedste “midler” mod eks. stress er noget så simpelt som gåture.
  • Lav lækker mad, Tag evt. et glas vin til. Nyd, duft og smag på tingene. Måske invitér veninden/vennen over? Eller bare nyd dit eget selvskab.
  • Sæt en god film på, eller lev dig ind i en god bog/lydbog.
  • Køb blomster! Eller endnu bedre, gå ud og pluk dem selv. Nye friske blomster i hjemmet er altid forfriskende.
  • Find en gammel hobby frem. Male? Tegne? Strikke? Tage billeder? Lave mad? Skrive? Vi har alle haft et eller andet vi har kunne fordybe os i. Vores helt eget frirum.
  • Tænk gode tanker om dig selv, hvis det ikke er muligt, så lad i det mindste være med at tænke dårlige tanker om dig selv..
  • Send en besked til en du holder af og fortæl at du holder af dem, vi ville selv elske at få sådan en besked!
  • Lav en kop kaffe, smæk benene op og nyd alene-tiden med dig selv, om det så kun er et ganske kort øjeblik. Aldrig undervurder hvad det giver at bruge tid i sit eget selvskab.

Disse ting skal selvfølgelig ikke kun gøres på dårlige dage, men hele tiden. Det er her du lader batterierne op, det er her du får overskud og energi. Det skylder du dig selv og dine omgivelser.

Hvad kan du gøre for at forebygge? Positive tanker om morgenen kan være afgørende for hvordan resten af din dag den bliver. Prioriter din morgen med gode ting. Start aldrig dagen med stress og jag. Hvis du mangler tid om morgen, så stå en halv time før op og gå en halv time før i seng. Pak tasken, og lav madpakken aftenen før. Det er en dejlig fornemmelse at gå i seng, og vide at alt er pakket og klar, og du bare skal bruge morgenen på at at drikke din morgenkaffe og spise morgenmad. Evt. prioriter morgenstunden sammen med familien og gør det til et samlingspunkt. En god start for ungerne vil også give dem de bedste forudsætninger for en god dag.

Husk, der altid er noget at være taknemmelig for, og mange ville bytte for at være i dit sted. Dine dårlige dage, er måske for andre en dag de ville misunde.